Doa Selepas Solat Dhuha Mengikut Sunnah


Selepas menunaikan solat Dhuha, adalah sunnah untuk berdoa memohon kebaikan dan keberkatan daripada Allah SWT. Berikut adalah doa yang boleh diamalkan:

Doa Selepas Solat Dhuha:

اللهم إن الضحى ضحاؤك، والبهاء بهاؤك، والجمال جمالك، والقوة قوتك، والقدرة قدرتك، والعصمة عصمتك، اللهم إن كان رزقي في السماء فأنزله، وإن كان في الأرض فأخرجه، وإن كان معسراً فيسره، وإن كان حراماً فطهره، وإن كان بعيداً فقربه، بحق ضحائك وبهائك وجمالك وقوتك وقدرتك، آتني ما آتيت عبادك الصالحين.

Maksudnya:

"Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu adalah Dhuha-Mu, kecantikan itu adalah kecantikan-Mu, keindahan itu adalah keindahan-Mu, kekuatan itu adalah kekuatan-Mu, kekuasaan itu adalah kekuasaan-Mu, dan perlindungan itu adalah perlindungan-Mu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah, jika masih jauh, dekatkanlah. Berkat waktu Dhuha-Mu, keagungan-Mu, keindahan-Mu, kekuatan-Mu dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepadaku segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh."

Cara Menunaikan Solat Dhuha

  • Niat: Berniat untuk menunaikan solat sunat Dhuha. Contohnya, "Sahaja aku solat sunat Dhuha dua rakaat kerana Allah Ta'ala."
  • Rakaat: Solat Dhuha boleh dilakukan sekurang-kurangnya dua rakaat dan boleh ditambah mengikut kemampuan, biasanya dilakukan sehingga lapan rakaat.
  • Waktu: Dilakukan selepas matahari terbit (kira-kira 15-20 minit selepas terbit) sehingga sebelum masuk waktu Zuhur.

Kelebihan Mengamalkan Solat Dhuha dan Doa Selepasnya

  • Mendekatkan Diri Kepada Allah: Amalan solat sunat Dhuha dan berdoa selepasnya merupakan cara mendekatkan diri kepada Allah dan memperbanyakkan ibadah.
  • Keberkatan Rezeki: Doa selepas solat Dhuha memohon agar Allah mempermudahkan dan memberkati rezeki yang kita peroleh.
  • Ketenteraman Jiwa: Berdoa dan berserah kepada Allah selepas solat memberikan ketenangan jiwa dan menghilangkan kebimbangan dalam hati.

Kesimpulan

Solat Dhuha adalah salah satu amalan sunat yang sangat dianjurkan dalam Islam kerana kelebihannya yang besar. Mengamalkan doa selepas solat Dhuha mengikut sunnah adalah cara untuk memohon keberkatan dan kebaikan daripada Allah SWT. Semoga amalan ini dapat membawa kebaikan dan keberkatan dalam kehidupan kita sehari-hari.





Back To Top