Dalam Islam, kebersihan merupakan sebahagian daripada iman. Oleh itu, memahami hukum berkaitan air yang terkena najis adalah penting untuk memastikan ibadah yang dilakukan sah dan diterima. Perbahasan ini merangkumi pelbagai pandangan ulama, khususnya dalam mazhab Syafi‘i yang menjadi rujukan utama di rantau Nusantara.
Definisi Air Mutlak dan Air Najis
Air Mutlak: Air yang kekal sifat aslinya seperti air hujan, air sungai, air laut, air telaga, dan air mata air.
Air Najis: Air yang berubah sifatnya (warna, bau, atau rasa) akibat bercampur dengan najis.
Hukum Air Mengalir Terkena Najis
Menurut mazhab Syafi‘i, hukum air mengalir yang terkena najis bergantung kepada beberapa faktor:
Jika Air Tidak Berubah Sifat: Jika air mengalir terkena najis tetapi tidak berubah dari segi warna, bau, atau rasa, air tersebut tetap suci dan boleh digunakan untuk bersuci.
Jika Air Berubah Sifat: Sekiranya air mengalir berubah sifatnya akibat terkena najis, maka air tersebut dianggap najis dan tidak sah digunakan untuk bersuci.
Dalil-dalil yang Digunakan
Al-Quran: "Dan Kami turunkan dari langit air yang bersih (suci)." (Surah al-Furqan: 48)
Hadis: "Air itu suci dan tidak dinajiskan oleh apa-apa kecuali jika berubah bau, rasa, atau warnanya disebabkan najis." (Hadis riwayat Ahmad, Abu Dawud, dan Tirmizi)
Aplikasi dalam Kehidupan Seharian
Air sungai atau parit yang mengalir dan terkena najis seperti bangkai kecil atau najis burung tidak dianggap najis selagi sifat air tidak berubah.
Jika terdapat tumpahan najis yang banyak hingga mengubah sifat air, maka air tersebut tidak boleh digunakan untuk bersuci.
Kesimpulan
Memahami hukum air mengalir yang terkena najis adalah penting untuk memastikan kebersihan dan kesahan ibadah. Prinsip utama adalah memastikan air tersebut tidak berubah sifat aslinya. Sekiranya ragu-ragu, sebaiknya merujuk kepada ulama atau pihak berautoriti dalam hukum Islam.